ORGANIZAČNÍ ŘÁD ŠKOLY | |
ŠKOLNÍ ŘÁD | |
Č.j.: | 101/2021 |
Vypracoval: | Mgr. Michal Zoubek, ředitel školy |
Schválil: | Mgr. Michal Zoubek, ředitel školy |
Pedagogická rada projednala dne: | 1. 4. 2021 |
Školská rada schválila dne: | 19. 4. 2021 |
Směrnice nabývá platnosti ode dne: | 1. 5. 2021 |
Směrnice nabývá účinnosti ode dne: | 1. 5. 2021 |
Tento školní řád slouží celému společenství dětí a dospělých kolem Základní školy Štěnovice, okres Plzeň-jih, Čižická 344, 332 09 Štěnovice.
Aby bylo vzdělávání kvalitní, musí být spojeno s pozitivní emocí v podporujícím klimatu a bezpečném prostředí, proto vytváříme podmínky a příležitosti pro maximální rozvoj každého dítěte.
A Školní řád
B Pravidla hodnocení
Žák má právo:
Svá práva žák uplatňuje prostřednictvím samosprávných orgánů, učitelů, školního metodika prevence, výchovného poradce, zástupce ředitele školy, ředitele školy, případně schránky důvěry.
Žák má povinnost:
Z nedodržování pravidel chování vyplývají výchovná opatření.
Zákonní zástupci žáků mají právo:
Zákonní zástupci jsou povinni:
2 Provoz a vnitřní režim školy
2.1 Režim činnosti ve škole
Vyučovací hodina | Čas |
1. | 8:00 – 8:45 |
2. | 8:55 – 9:40 |
3. | 10:00 – 10:45 |
4. | 10:55 – 11:40 |
5. | 11:50 – 12:35 |
6. | 12:40 – 13:25 |
7. | 13:30 – 14:15 |
8. | 14:20 – 15:05 |
– dbají na pořádek v učebně o přestávkách, i během vyučování,
– dbají na čistotu tabule před zahájením vyučovací hodiny a na dostatek kříd,
– hlásí v kanceláři školy případnou nepřítomnost vyučujícího v hodině,
– na začátku každé hodiny hlásí vyučujícímu nepřítomné žáky,
– přináší a odnáší pomůcky vyučujícím,
– dle potřeby vynáší koše na tříděný odpad,
– zajistí u dozor konajícího zaměstnance uzamknutí třídy v době nepřítomnosti žáků ve třídě (např. přesun do jiných učeben, přesun na školní akci, před zahájením a po ukončení výuky apod.), stejně i odemčení.
2.2 Režim při akcích mimo školu
2.3 Pravidla pro uvolňování a omlouvání neúčasti žáků z vyučování
2.4 Zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti žáků ve školách
3 Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků
4 Ochrana žáků před rizikovým chováním, projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
Žák má zakázáno:
Nedodržení těchto zákazů je považováno za hrubý přestupek proti školnímu řádu.
5 Podmínky zacházení s majetkem školy
Projevy vandalismu jsou posuzovány jako hrubé porušování školního řádu.
Pravidla hodnocení žáků vychází z § 30 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění a ustanovení § 14 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky v platném znění.
Informovanost zákonných zástupců je zajišťována průběžně:
Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno stupni hodnocení. Žáci mohou být na vysvědčení hodnoceni i slovně nebo kombinací slovního hodnocení a hodnocení klasifikačními stupni v případě doporučení školského poradenského zařízení a na základě žádosti zákonných zástupců.
Stupně hodnocení prospěchu
Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:
stupeň | charakteristika |
1 – výborný | – dosahuje očekávaných výstupů v ŠVP uceleně, přesně a úplně
– ovládá požadované učivo uceleně, přesně a úplně – samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů – myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost, jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný – je schopen samostatně studovat vhodné texty |
2 – chvalitebný | – dosahuje očekávaných výstupů v ŠVP v podstatě uceleně, přesně a úplně
– ovládá požadované poznatky v podstatě uceleně, přesně a úplně – pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti – v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost – ústní a písemný projev mívá menší nedostatky – kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků – je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty |
3 – dobrý | – má v dosahování očekávaných výstupů v ŠVP mezery
– má v osvojení požadovaných poznatků mezery – při vykonávání požadovaných činností se projevují nedostatky – nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat – při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb – jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby – v ústním a písemném projevu má nedostatky – je schopen samostatně studovat podle návodu učitele |
4 – dostatečný | – má v dosahování očekávaných výstupů v ŠVP závažné mezery
– má v osvojení požadovaných poznatků závažné mezery – při provádění požadovaných činností je málo pohotový a má větší nedostatky, při řešení úkolů se vyskytují závažné chyby – při využívání poznatků je nesamostatný – v logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé – jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky |
5 – nedostatečný | – očekávané výstupy v ŠVP si neosvojil
– požadované poznatky si neosvojil – má velmi podstatné nedostatky v dovednosti vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti v uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby – při výkladu a hodnocení jevů a zákonitosti nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele – neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky – v ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti – závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele – nedovede samostatně studovat |
Stupně hodnocení chování
Zásady pro stanovení hodnocení chování žáka na vysvědčení v případě použití klasifikace:
stupeň | Charakteristika |
1 – velmi dobré | Žák uvědoměle přijímá a dodržuje pravidla chování stanovená školním řádem. Projevuje dobrý vztah ke spolužákům i pracovníkům školy. Přispívá k utváření a upevňování příjemného pracovního prostředí. Ojediněle se může dopustit méně závažných přestupků proti školnímu řádu. |
2 – uspokojivé | Chování žáka není v souladu s pravidly chování a s ustanovením školního řádu. Dopustí se závažného přestupku nebo se dopustí opakovaně méně závažných přestupků. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit. |
3 – neuspokojivé | Chování žáka je v rozporu s pravidly chování stanovenými ve školním řádu a s pravidly slušného chování. Žák narušuje pracovní prostředí a mezilidské vztahy. Dopouští se takového chování, že jím vážně ohrožuje bezpečnost, zdraví či podmínky výchovy své či ostatních žáků. Žák se nesnaží své chyby napravit a není přístupný výchovnému působení. |
O udělení 2. nebo 3. stupně z chování rozhoduje ředitel školy na základě projednání v pedagogické radě, a to na základě návrhu třídního učitele. Třídní učitel je povinen předjednat před pedagogickou radou návrh na snížení známky z chování s ostatními pedagogickými pracovníky, kteří daného žáka učí.
Hodnocení chování, které odpovídá stupni 2 nebo 3, není výchovným opatřením a ani trestem.
Při hodnocení chování se vychází z žákova chování za celé pololetí.
Při výsledném hodnocení chování žáka na vysvědčení nemusí při hodnocení, které odpovídá stupni 2 nebo 3, nutně předcházet udělení výchovných opatření (NTU, DTU, DŘŠ).
Pochvaly
Opatření k posílení kázně se ukládají podle míry intenzity
III. úroveň důtka ředitele školy.
Při návrhu udělení opatření k posílení kázně nebo snížené známky z chování přihlíží třídní učitel zejména:
Zvládnutí předepsaného učiva | |
1 – výborný | Ovládá bezpečně |
2 – chvalitebný | Ovládá |
3 – dobrý | V podstatě ovládá |
4 – dostatečný | Ovládá se značnými mezerami |
5 – nedostatečný | Neovládá |
Úroveň myšlení | |
1 – výborný | Pohotový, bystrý, dobře chápe souvislosti |
2 – chvalitebný | Uvažuje celkem samostatně |
3 – dobrý | Menší samostatnost v myšlení |
4 – dostatečný | Nesamostatné myšlení |
5 – nedostatečný | Odpovídá nesprávně i na návodné otázky |
Úroveň vyjadřování | |
1 – výborný | Výstižně a poměrně přesné |
2 – chvalitebný | Celkem výstižné |
3 – dobrý | Myšlenky nevyjadřuje příliš přesně |
4 – dostatečný | Myšlenky vyjadřuje se značnými obtížemi |
5 – nedostatečný | Odpovídá nesprávně i na návodné otázky |
Aplikace vědomostí, řešení úkolů | |
1 – výborný | Užívá vědomostí a spolehlivě a uvědoměle dovedností, pracuje samostatně, přesně a s jistotou |
2 – chvalitebný | Dovede používat vědomosti a dovednosti při řešení úkolů, dopouští se jen menších chyb |
3 – dobrý | Řeší úkoly s pomocí učitele a s touto pomocí snadno překonává potíže a odstraňuje chyby |
4 – dostatečný | Dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává |
5 – nedostatečný | Praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí učitele |
Zájem o učení, píle | |
1 – výborný | Aktivní, učí se svědomitě, se zájmem |
2 – chvalitebný | Učí se svědomitě |
3 – dobrý | K učení a práci potřebuje vnějších podnětů |
4 – dostatečný | Malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty |
5 – nedostatečný | Pomoc a pobízení k učení jsou neúčinné |
Má-li rodič nebo zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace v jednotlivých předmětech na konci 1. nebo 2. pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 dnů od vydání vysvědčení, písemně požádat ředitele školy o jeho komisionální přezkoušení.
Ve Štěnovicích dne 1. 5. 2021.
Mgr. Michal Zoubek
ředitel školy
Seznam použitých zkratek:
BOZ bezpečnost a ochrana zdraví
DŘŠ důtka ředitele školy
DTU důtka třídního učitele
NTU napomenutí třídního učitele
PO požární ochrana
PPP pedagogicko psychologická poradna
RZS rychlá záchranná služba
ŘŠ ředitel školy
SPC speciálně pedagogické centrum
ŠD školní družina
ŠJ školní jídelna
ŠVP školní vzdělávací program
TU třídní učitel/ka
TV tělesná výchova
ZUŠ základní umělecká škola