Očekávané výstupy:
- Vytvoření podmínek pro učení a hru dětí venku, vytvoření místa setkávání.
- Vnést do zahrady život a udržet jej tam.
- Zapojení žáků do realizace projektu v rámci výuky i mimo ni.
- Využití prvků zahrady, inventáře a pomůcek při výuce (přírodovědné předměty, pracovní činnosti, projektová výuka atd.) a ve volném čase (školní družinou).
- Podpora spolupráce s partnery školy (zákonnými zástupci, žáky, učiteli, zřizovatelem, místními firmami, podporovateli a sponzory).
- Vytvoření relaxačního místa v přírodním prostředí.
- Zvýšení ekologického povědomí všech zapojených partnerů.
- Obohacení lokálního ekosystému.
- Rozvoj klíčových kompetencí žáků v souladu se školním vzdělávacím programem.
Školní zahrada pomůže žákům:
- lépe porozumět místu, kde žijí
- pozorovat, měnit a chápat životní prostředí
- podpořit zdravý životní styl
- formovat aktivní přístup občana.
Fáze projektu:
- Příprava
- Kde jsme teď (analýza, tým)
- Návrh
- Co chceme (cíle)
- Jak tam dojdeme (časový a finanční plán)
- Realizace
- Co zvládneme sami
- S čím potřebujeme pomoci
- Užívání
- Využití pro výuku i volný čas
- Péče a údržba
- Tradiční akce
Přehled nových prvků:
- Zastínění
Stromy
Výsadba stromů pro zastínění části pozemku, funkce zadržení vody, zvýšení druhové rozmanitosti, užitek.
Přístřešek (pergola)
Zastínění a zvýšení užitkovosti venkovní „učebny“ i v nepříznivém počasí či jako ochrana před sluncem.
Proutěné iglú
Proutěná kostra, zastínění pomocí popínavých rostlin, prostor pro hru.
- Setkávání
Lavice a stoly
Prostor pro výukové a herní aktivity.
Ohniště s posezením
Místo neformálního setkávání, kruhový prostor s centrálním kamenným ohništěm a sedáky z dřevěných špalků či lavic.
Divadlo
Dřevěné jeviště a schodovité hlediště s využitím svahu nad komunikací.
Hnízda
Místa pro sezení, zvýšená herní plocha – dřevěné kostky, lavičky, špalky apod.
- Ekosystém
Vodní plocha
Jezírko s výsadbami, důležitý prvek zajišťující zvýšení rozmanitosti zahradní fauny a zlepšení mikroklimatických podmínek.
Užitková zahrada
Tyto plochy budou využity k pěstování využitelných rostlin při výuce 1. stupně. Z bylin např. rozmarýn, tymián, šalvěj, levandule, měsíční jahody, z vytrvalých rostlin např. rybízy a maliníky. Další plochy jsou určeny pro pěstování, experimenty a pozorování běžných druhů zeleniny.
Bylinková spirála
Klasický prvek kamenné zvyšující se spirály pro pěstování bylin a koření. Využití ve školní kuchyni.
Ostrůvky
Místa výsadby trvalých plodících rostlin pro zdravé mlsání – jahodník, maliník, rybíz …
Suché zídky
Z lomového kamene; tvoří terénní bariéru oddělující funkční celky. Zároveň tvoří zajímavý zahradní prvek a podklad pro výsadbu dalších společenstev rostlin.
Pás zeleně
Jedná se o prvek oddělující prostory školy od soukromé zástavby (vizuální i akustické).
Další výsadby
Různá společenstva rostlin, např. půdopokryvné keře, step z travin, vřesoviště, vodní rostliny, ukázky užitkové okrasné zahrady atd.
- Učení a hra
Zásobárna přírodnin
Prostor pro materiál pro tzv. spontánní hraní – kámen, dřevo nejrůznějších tvarů, šišky, klacky, písek …
Prales
Kmeny a kameny pro hru, lezení, rovnováhu atd.
Tabule
Klasická tabule pro psaní a kreslení.
Hřiště
Hrací plocha na venkovní hry např. pétanque, kuličky, frisbee …
Krmítko
Dřevěné krmítko poslouží k přikrmování a pozorování ptactva.
Hmyzí domek
Dřevěný domeček vyplněný přírodním materiálem pro zabydlení hmyzem.
Zvířátkovník
Prostor pro ukrytí a přezimování malých živočichů.
Kompost
Místo ukládání zahradního odpadu.
Meteorologická budka
Jednoduchá meteo stanice pro zkoumání počasí (teploty, větru, srážek).
Vzorkovnice dřev
Umístění vzorkovnice nejrůznějších druhů dřev (např. v příčném a podélném řezu, s ukázkou kůry, šišek, obrázky rostlin či jejich částí apod.).